Řešení mimořádných situací ve školách – 2. část

Dne 20. června 2024 se celý pedagogický sbor zúčastnil projektové akce pod názvem „Řešení mimořádných situací ve školách – 2. část“. Program byl veden prostřednictvím profesionálního lektora Mgr. Menšíka, který čerpal z vlastních zkušeností v oblasti bezpečnosti, zvládání mimořádných
a krizových situací (dlouholetá zkušenost v ozbrojených složkách – protiteroristická jednotka).

Skladba programu odpovídala znění oficiálních dokumentů MŠMT ČR a MV ČR v oblasti ochrany měkkých cílů, kde je reflektováno řešení mimořádných událostí. Obsah byl zaměřený výhradně na pedagogický personál škol a dle věkové skladby žáků středních škol.

Obsah akce byl následující:

  • Kazuistiky standardních a nových jevů, jejich počáteční projevy, dopady a možnosti řešení
    v souladu s výše uvedenými legislativními a metodickými materiály.
  • Doporučené postupy v případě podezření, resp. identifikace nežádoucích jevů, vzniku mimořádných událostí.
  • Možnosti škol v propojení na zdravotní a sociální instituce a služby. Formy spolupráce
    s bezpečnostními autoritami v ČR (zástupci IZS). Komunikace se zřizovateli a jejich odbornými garanty.
  • Práce s otevřenými zdroji jako zprostředkovateli informací – dezinformace.
  • Jedná se o seznámení se základním členěním těchto jevů a dosavadními zkušenostmi s jejich projevy a dopady v rámci ČR, resp. relevantního zahraničí.
  • Použití kazuistiky z otevřených zdrojů a vlastní znalostní databáze.
  • Možnosti a zkušenosti v rámci preventivního působení zřizovatelů, vedení škol a pedagogů
    v oblasti negativních jevů (závislosti, agrese, dezinformace, extremismus, zločiny z nenávisti, kyber zločin a další trestná činnost).
  • Praktická doporučení na využití výše uvedených informací v rámci řešení negativních jevů
    a mimořádných událostí ve školách.
  • Stanovení priorit ve smyslu ochrany života a zdraví v průběhu mimořádné události a jejich ochrana.
  • Využití vlastního prostředí školy.
  • Možnosti využití obsahu metodických materiálů k prevenci, řešení a při návratu do rutinního stavu v oblasti řešení mimořádných událostí

Celá akce byla uspořádána díky projektu „Implementace DZ JMK, Podpora pedagogických pracovníků v oblasti práce s individuálními potřebami každého žáka“.

Zapsal: Mgr. Ondřej Otava