Týden mediální výchovy

Týden mediální výchovy z pohledu třídy 2.S

V týdnu od 14.10. do 18.10. proběhl na naší škole Týden mediální výchovy, kterého se naše třída 2.S také zúčastnila. Samotný program proběhl dne 15. 10. a byl zpracován stylem čtyř tandemových bloků, každý na jiné téma.

Program začínal 10:40 tématem „Bulvár“ v podání Mgr. Opravilové a Mgr. Řemínkové. V této hodině jsme prozkoumali tajemství bulváru a seriózního tisku, rozdíly mezi nimi a samozřejmě také jak je rozpoznat. Hodina byla zahájena krátkým úvodem do tématu a následně nám paní učitelky rozdaly noviny, se kterými jsme dále pracovali. Připravily si pro nás noviny MF DNES jako příklad seriózního tisku a noviny BLESK jako příklad bulvárního tisku. Společně jsme probírali rozdíly mezi nimi. Hodina byla názorná a zábavná a myslím si, že si už nikdo tyto dva styly tisku nesplete.

Následovala druhá hodina na téma „Práce novináře“ od 11:30. Tohoto tématu se ujala Mgr. Mrkosová a Mgr. Valovičová. Program začínal aktivitou, při které jsme měli k obrázku novináře vymyslet a napsat na papírek vlastnosti, které by takový novinář podle nás měl mít. Potom jsme postupně chodili k tabuli s naším papírkem a nalepili jsme ho na již zmíněný obrázek. Následně jsme odpovědi probírali. Dále jsme probírali i trestné činy spáchané na novinářích a etický kodex novinářů. Celkově byla hodina zpracována hezky a bavila nás.

Po těchto dvou přednáškách jsme měli volnou hodinu, která přišla vhod, jelikož bloky byly náročné a odpočinek byl na místě. 

Po nabytí sil následoval úsek Mgr. Čáslavové a Mgr. Hrabala na téma „Svět fake news, hoaxů, propagandy a manipulací“. Po krátkém úvodu nám paní učitelka rozdala papírky, ze kterých jsme měli sestavit trojice slova, definice a příkladu. Následně jsme kontrolovali výsledek aktivity. Paní učitelka si pro nás dále připravila i známé fotky a jejich původní verze pro představu, jak média manipulují prostřednictvím fotografií. Pan učitel Hrabal nám potom povídal více o fake news v historii a jak právě ty byly jedním z mnoha faktorů ovlivňující počátky velkých historických událostí, jako je například Sametová revoluce. Téma bylo pojato dobře a hodina byla zábavná.

Posledním tématem byl „Hate speech“ v podání Mgr. Balákové a Mgr. Čermákové. Jako první jsme dělali aktivitu na tabuli, při které jsme měli za úkol vymyslet nenávistné stereotypy vztahující se k žákům a učitelům a následně říci, zda se s nimi ztotožňujeme. Potom nám paní učitelky obecně o tématu povídaly a pouštěly nám dokonce i krátké video a písničku. Na závěr jsme měli na pracovní list vymyslet několik slov a větu definující toto téma. Tento blok nás bavil asi nejvíce, jelikož si myslím, že téma bylo lehce citlivé a dotklo se nás. 

Podle spolužačky Lucie jsme si program užili a určitě to bylo zajímavé zpestření klasického školního vyučování. A navíc jsme se i něco nového dozvěděli. 

Bylo to moc super, děkujeme učitelům, že si pro nás vymysleli zábavné aktivity a budeme se těšit na příští rok! 

Petra Ševčíková, 2.S