Erasmus+ Budapešť

Téměř v polovině února jsme se s naší školou zúčastnili programu Erasmus+. Po příjezdu do Budapešti nás uvítala velmi milá koordinátorka Reka. Po ubytování jsme se šli společně s našimi profesorkami projít po městě. Druhý den jsme se jeli podívat na naše nové pracoviště. Naše skupina měla konkrétně oddělení neurologie s vstřícným a hodným personálem. Během pobytu jsme navštívili budapešťské památky, například náměstí Hrdinů, Shoes on the Danube Bank a Rybářská bašta. Kromě památek jsme se šli podívat na Parlament, Citadelu, do ZOO a Markétin ostrov, kde jsme viděli japonskou zahradu a mini ZOO.  Byl to velmi krásný zážitek a velká zkušenost do života, jsme rádi, že jsme se mohli zúčastnit.

Zapsali: Řehořová, Šlesová a Trentín

Strávily jsme dva nezapomenutelné týdny v Maďarsku. Měly jsme spoustu očekávání a taky obav, naštěstí se všechna naše očekávání naplnila a obavy vymizely. Pracovaly jsme na interním oddělení přímo v Budapešti a největší strach jsme měly z jazykové bariéry, které jsme se vůbec nemusely bát, protože s personálem a pacienty jsme se dorozuměly bez větších problémů a také pár zdravotníků umělo anglicky. Byly jsme nadšené z chování zdravotníků k pacientům, chovali se k sobě jako rodina, každý z personálu byl velice milý a nápomocný jak k nám, tak k pacientům.

Bohužel v Maďarsku jsou na tom se zdravotní péčí hůř jak my a pouze lidé ve věku 18–60 let mají právo na zcela bezplatnou zdravotní péči. I přes nedostatečnou zdravotnickou péči oproti té naší jsme se naučily pár nových věcí, jako například krmit do PEG, odebírat krev Vacutainerovým systémem
a vyzkoušet si jiné způsoby převazování ran a dekubitů.

Když jsme nepracovaly, tak jsme jezdily za kulturou a za zážitky, díky paní učitelce Čermákové a paní učitelce Šťastné jsme poznávaly Budapešť i z jiné stránky. Byly jsme se podívat v Parlamentu, v zábavně-vědeckém parku, v ZOO, na Citadelle, na Markétiném ostrově a hlavně jsme byly v létajícím balónu. Také jsme měly volný čas, abychom si nakoupily nebo se podívaly po městě samy.

Děkujeme Erasmu a také naší škole, že nám umožnila nabrat zkušenosti do budoucna.

Zapsaly: Amélie Rosenbreierová a Lucie Culková

Erasmus (13. 11. – 25. 11. 2022)

V neděli 13. 11. 2022 jsme odjížděli z Brna domluveným autobusem a cesta proběhla v pořádku. Do Vídně jsme dorazili něco málo před polednem. Tento den jsme se jen ubytovali a udělali si PCR test.

Následující den jsme byli dovedeni do našich pracovišť. Já jsem pracoval v ÖJAB. Zde jsme se představili naší vedoucí, kterou jsme ale následně při naší práci viděli minimálně. Ukázali nám, na jakém pracovišti budeme jako jednotlivci pracovat. V úterý jsme už začali pracovat. Na patře, kde jsem byl já, jsem byl každý den přidělen k nějaké sestře a pomáhal jsem jim v jejich práci. Hlavní náplní práce byla hygiena, podávání pravidelných léků a popřípadě pomoc se stravováním. Občas se zde dělaly také převazy. Většina práce se konala ráno a po obědě už nebylo co dělat.

Oproti českým domovům pro důchodce/LDN mi přišel přístup sester k pacientům několikanásobně lepší. Ke každému pacientovi měly vybudovaný vztah a chovaly se k nim tam jako k sobě rovným, narozdíl od nás, kde se sestry většinou nad pacienty povyšují. Neříkám, že všechny, ale velká spousta z nich se takto chová. Většinově zde byly sestry ze zahraničí, konkrétně ze zemí bývalé Jugoslávie, Slovenska a Česka. Já jsem se setkal se Slovenkami a Chorvatkami. Součástí našeho pobytu byla i prohlídka Vídně s průvodcem, která nebyla příliš záživná, protože mi přišlo, že náš průvodce měl po nás další skupinu a chtěl to mít rychle za sebou, takže jsme z toho nic neměli.

Celkově bych ale pobyt hodnotil pozitivně. Vyzkoušel jsem si, jaké by to bylo pracovat v Rakousku. Sestřičky mě do svého kolektivu uvítaly s otevřenou náručí a byly velmi sdílné, takže jsem se mohl zeptat na cokoliv, co mě zajímalo ohledně toho, co obnáší pracovat v cizině, například jaký plat mají, jak je to s cestováním, kde se dá ve Vídni zařídit ubytování nebo zda by mi to celkově doporučily. Další věcí, která se mi na tomto pobytu moc nelíbila, bylo stravování, kdy jsme dostávali krabičkové obědy a na večeři byly malé porce. Pozitiva zde ale převážila negativa a kdybych mohl jet znovu na Erasmus, tak bych neváhal.

Václav Fitz, 3B

Před odjezdem jsem měla strach, jaké to bude, jestli tam budu mít kamarády a vůbec jestli někomu budu rozumět. Na Erasmu se mi líbilo, bylo to dobře zorganizované. Obědy nějaký den nic moc, večeře byly dobré. Na pracovišti byl velmi milý personál, ale domluvit se s nimi bylo trochu horší, protože všichni mluvili jen německy. Byla to velmi dobrá zkušenost a myslím si, že mě to v jazyce posunulo. Určitě bych jela znovu, nebo minimálně bych to doporučila všem ostatním.

Aneta Václavíková, 3A

Já jsem se na Erasmus moc těšila, ale zároveň jsem měla obavy z nových kamarádů a jak zapadnu do kolektivu. Nakonec jsem si našla spoustu kamarádů a za to jsem byla ráda. Jídlo bylo na Erasmu dobré, až tedy někdy obědy byly nic moc. Pracoviště bylo úžasné, zaměstnanci s námi měli trpělivost a snažili se na nás mluvit pomalu německy a celkově byli velice milí. Naučila jsem se na Erasmu hodně věcí, jak nová slovíčka, tak praktické dovednosti. V německém jazyce jsem se rozhodně zlepšila, a to jen díky tomu, že jsem mluvila a snažila se dorozumět všemi způsoby. Určitě bych Erasmus všem doporučila, taková zkušenost se nedá zapomenout.

Ester Kunstová, 3S

« z 2 »

Erasmus Vídeň (6. 2.–19. 2. 2022)

V neděli 6. 2. 2022 se vydala skupina 11 žáků (10 děvčat a jeden chlapec) z 2 a 3. ročníků, oborů sociální činnost a zdravotnického lycea v doprovodu Mgr. Jany Váňové a Mgr. Zuzany Klimešové na 14denní stáž do Vídně.

Po příjezdu jsme nebyli zrovna okouzleni zevnějškem ubytování, vzhled budovy nás celkem vyděsil,
ale když jsme se dostali dovnitř, nastalo příjemné překvapení, ubytování bylo pěkné, pohodlné. Byli jsme spokojeni a následujících 14 dní probíhalo v příjemně strávené atmosféře.

Bohužel z důvodu covidových opatření nás organizace pořádající stáž nemohla zařadit do žádných sociálních organizací, proto jsme měli náhradní program, který spočíval ve vytvoření projektu v anglickém jazyce, v návštěvě muzeí, výstav a poznávání památek města Vídně.

V den příjezdu jsme ještě neměli sestavený program, proto jsme se vydali k nejbližším památkám, jako je například Hundertwasserhaus. Od druhého dne pobytu byl již vytvořen program a navštívili jsme následující památky: Rakouská národní knihovna, galerie Albertina, přírodovědecké muzeum, uměleckohistorické muzeum, anatomicko-patologické muzeum, technologické muzeum, zámek Schönbrunn, Belvedere a Stephansdom. Návštěvy jsme absolvovali většinou dopoledne, poté jsme měli volno, kdy jsme si mohli individuálně vybrat svůj vlastní program. Někteří z nás šli prozkoumávat město Vídeň, jiní se věnovali sportu či odpočinku. Ve zbytku času jsme pracovali na projektu, který jsme dostali zadaný zvlášť od vyučujících a od hostitelské organizace.

Dny začínaly pro každého v jinou dobu. Část z nás si přivstala v 6.30 hodin ráno a věnovala se cvičení a část radostně vyspávala až do snídaně 😊, což bylo v 8.30 hod. Po snídani, kterou jsme měli dovezenou společně s jídlem na celý den, jsme se připravili na odchod. Následně jsme strávili 3–4 hodiny návštěvou některé z výše uvedených památek. Večery jsme trávili všichni společně, povídali si nebo hráli deskové hry.

Ve Vídni jsme se rychle zorientovali, po pár dnech jsme měli přehled o městě a věděli, jak cestovat metrem i místní MHD. Na našich cestách jsme se dostali i do situací, kdy jsme se potřebovali domluvit, a tak jsme měli možnost ověřit si své jazykové dovednosti.

Při rozhodování, zda se máme zapojit do projektu ERASMUS, jsme váhali, protože to znamenalo opustit naši komfortní zónu, ale rozhodně toho nelitujeme. Hodně nás to posunulo vpřed a zanechalo to v nás příjemné pocity. Na konci pobytu nám bylo umožněno vydat se na exkurzi do jednoho ze zařízení, kde jsme měli vykonávat odbornou praxi. Díky tomu jsme lépe poznali, jak funguje systém péče v Rakousku. Nelze také opomenout, že za dobu pobytu jsme celkem absolvovali 4 testy PCR, naštěstí vždy bez pozitivního výsledku.

Výstupem z této stáže bylo natočení denního blogu v německém jazyce a vytvoření prezentace v anglickém jazyce na přidělená sociální zařízení ve Vídni. Pokud někdy dostanete takovou příležitost jako my, „popadněte ji za pačesy“ a nenechte si ji utéct.

Zvláštní díky bychom chtěli věnovat našemu učitelskému dozoru. Paní učitelce Váňové a paní učitelce Klimešové, které s námi měly pevné nervy a za každé situace nám pomohly. Bez nich by ten pobyt nebyl tak úžasný. Děkujeme, že nám důvěřovaly a nechaly nám možnosti rozhodování v tom, co chceme dělat. Také jsme velmi vděční paní ředitelce a paní učitelce Kašparovské, které si daly spoustu práce s vyřizováním a umožnily nám pobyt ve Vídni.

Za účastníky stáže: Stela Holasová a Michaela Cahová 3L, Anna Kušová 3S

« z 3 »

Erasmus

V období od 6. listopadu do 20. listopadu 2021, jsme absolvovali s ostatními žáky školy pobyt v Miláně, kde jsme bydleli na okraji města, Monza. Byli jsme rozděleni na dvě skupiny po šesti žácích na dvě pracoviště. Jedna skupina měla ranní směny od 9 do 14 hodin a druhá skupina pracovala ve směnách od 8 do 14 hodin. Odpolední směny se konaly ve čtvrtek a pátek od 14 do 18 hodin. Cesta na pracoviště většinou trvala hodinu, dopravovali jsme se autobusem, vlakem i metrem.

Navštěvovali jsme pečovatelský dům od společnosti Korian, kde byli umístěni lidé ve starším věku. Na pracovištích jsme prováděli výkony jako například ranní hygienu, péči o dutinu ústní, úpravu lůžka s nemocným i bez nemocného, dále přípravu a podávání stravy. Velikou novinkou pro nás se pro nás staly přístroje na vertikalizaci a aktivizaci pacienta. Přístroje byly moderní a jednoduché pro manipulaci, a proto jsme se s nimi i rychle všichni naučili pracovat. Sledovali jsme přípravu a podávání léků dle ordinace lékaře a také lékařské prohlídky pacientů. V zařízení také fungovaly kadeřnické, manikúrní i pedikúrní služby. Pacienti každý den cvičili s fyzioterapeutem a měli vždy nachystaný nějaký program, jako například karaoke, tombolu atd.

Odnesli jsme si s sebou nové dovednosti, zkušenosti a postupy. Zdokonalili jsme si naše komunikační schopnosti a zlepšení dorozumění se s pacientem ohledně jeho základních i dalších potřeb. Rozvinuli jsme si také naše komunikační schopnosti v různých jazycích a procvičili si ve větší míře trpělivosti. Na to, že jsme se nacházeli v cizím prostředí mezi lidmi, kteří neuměli vůbec anglicky a mluvili na nás pouze italsky, tak jsme se poměrně v krátkém čase dokázali zadaptovat na nové prostředí okolo nás a poradit si v nejrůznějších situacích.

Díky Erasmu+ jsme dostali příležitost nejen navštívit cizí zemi, ale i poznat její kulturu, jazyk, a hlavně jsme nasbírali zkušenosti v oblasti zdravotnictví.

Kristýna Palečková a Hong Anh Nguyen, 3. B PS

Další reakce žáků na Erasmus+

Anežka Drlová, 3.A PS

Valentina Vítková, 3C PS

Andrea Jílková a Michaela Bryndová, 3C PS

Ivanna Hlyva a Klára Řezáčová, 3.A PS

« z 3 »

Přihláška účastníků do výběrového řízení